Call for Papers ITworldEdu 8 – Aprenentatge actiu a través de la programació i la robòtica

Veure totes les modalitats »

L’objectiu d’aquesta modalitat és exposar i premiar aquelles experiències innovadores vinculades a la programació o a l’ús educatiu de robòtica a les aules.

Aquesta convocatòria va adreçada als equips directius i al professorat dels centres educatius que hagin, o estiguin desenvolupant, una experiència que integri la programació o la robòtica ens els processos d’ensenyament-aprenentatge.

1. Disseny d’aplicacions educatives pels més petits – Col·legi Montserrat, Barcelona

Nivell educatiu: Educació infantil, cicle inicial (1r i 2n)  i cicle mitjà (3r i 4rt)

El Col·legi Montserrat té integrat en el currículum de cicle inicial i mitjà l’assignatura Coding and Robotics on es treballa la competència digital, l’ús de les TIC, el coneixement de diversos entorns per programar i eines, programari i materials robòtics amb l’objectiu de conferir a l’alumnat el coneixement de les tecnologies de la societat actual a partir del disseny, manipulació i programació i l’ús responsable d’aquestes. Sempre des d’un ús educatiu i ètic, el primer trimestre del curs enguany s’ha treballat amb els alumnes de cicle mitjà en el desenvolupament d’aplicacions educatives amb els entorns de Scratch junior i Hopscotch pels alumnes de cicle inicial i infantil (P3, P4 i P5).

2. Al Currículum integrats: Scratch, Robots i Apps – Escola Carrilet, Palafrugell

Nivell educatiu: 5è de Primària

L’Escola Carrilet és una escola pública situada a Palafrugell. L’alumnat de l’escola respon a les característiques poblacionals del municipi: un elevat índex d’immigració (superior 30%). És un centre considerat d’alta complexitat de dues línies complertes. La idea d’aquest projecte no és formar programadors, sinó aprofitar aquestes eines per a potenciar la creativitat, l’enginy, l’autonomia, la iniciativa, la responsabilitat, el treball en equip i l’interès per la investigació. Competències essencials per a l’èxit al segle XXI. Juntament a aquestes es potencien les competències bàsiques relacionades amb les capacitats de resoldre problemes, el pensament lògic i estructurat i aprendre dels errors.

3. Veure i controlar des de casa el robot que tinc a l’escola – Escola l’Horitzó, Barcelona

Nivell educatiu: de 5 a 18 anys

Les eines telemàtiques de Control Remot (VNC) permeten que, un cop els alumnes són fora de l’Escola, puguin manipular i mostrar el seu treball fet en el Taller de Robòtica als seus pares, germans, amics, etc. És a dir, un alumne en arribar a casa pot accedir des de qualsevol ordinador que tingui connexió a Internet, a l’ordinador de l’Escola on té connectat el seu robot i fer-lo moure. Gràcies a una Webcam, també pot visionar el que esta passant. El que fem és accedir a l’escriptori d’un ordinador per fer funcionar, des d’aquest, qualsevol aplicació o llenguatge de programació. Segons les edats d’iniciació utilitzem el Wedo o l’Scratch i en nivells superiors utilitzem eines com Briccx (Entorn de programació similar al llenguatge C).

4. La cantina de la USEE, un projecte d’inclusió digital – Institut Badalona 7, Badalona

Nivell educatiu: 2on cicle d’ESO

La inclusió digital és un dels principals reptes que plantegen la irrupció de les TIC en l’educació. Aquest projecte pretén involucrar els alumnes de la USEE per tal d’assolir la inclusió en el seu sentit més ampli.. . El repte és gestionar una parada d’entrepans a l’hora de l’esbarjo. Amb aquest pretext els alumnes de la USEE reflexionen sobre com les eines digitals i els dispositius mòbils poden facilitar la seva feina.. . Cal que detectin problemes, els defineixin i proposin possibles solucions digitals. Un cop fet això, es crea un espai de cooperació amb els seus companys de capacitats diferents, que programen les apps seguint les especificacions.. . Com ara l’app per encarregar entrepans amb antelació, que permet estimar la compra del menjar.

5. Code Prague – Institut-Escola Les Vinyes, Castellbisbal

Nivell educatiu: 4rt ESO

Coincidint amb el viatge de final de curs de 4rt d’ESO, el Taller de Robòtica Educativa BOGATECH de l’Associació NOUTEC, juntament amb el grup de professores i professors de l’Institut-Escola Les Vinyes, va proposar dur a terme un Projecte Globalitzat integrant la robòtica educativa amb la temàtica del viatge a Praga. Així, la ciutat es va dividir en diferents àrees temàtiques que els alumnes anirien a visitar en el seu viatge, amb la idea de construir una història des de la seva pròpia perspectiva per explicar cadascun dels temes. Els alumnes es van repartir en 14 grups de 4 alumnes on cada alumne es va responsabilitzar d’una tasca diferent: historiador, cartògraf-dissenyador, productor i programador, per tal de treballar en equip.

 

Veure totes les modalitats »


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


Do NOT follow this link or you will be banned from the site!