Els experts de l’ITworldEdu subratllen l’auge de la gamificació i del pensament computacional a l’aula

it-world-edu-monica-burna.jpg

El congrés ITworldEdu ha destacat avui l’auge de “la gamificació, de l’aprenentatge cooperatiu i basat en problemes i dels projectes de treball” i ha incidit en el “creixent nombre de projectes pedagògics que treballen el pensament computacional com element clau per incorporar la tecnologia a l’aula”, un fet que, segons els experts, ajuda a treballar el “pensament abstracte, lògic i la resolució de problemes” per part dels alumnes.

No obstant, cal tenir en compte que “cada escola necessita un ecosistema tecnològic diferent i flexible i dimensionat en funció a les seves necessitats presents i futures”, ha afirmat el doctor Miquel Àngel Prats, membre del comitè científic del congrés ITworldEdu, organitzat pel Clúster Edutech, en col·laboració amb el centre tecnològic Eurecat, en el seu balanç sobre la incidència de les TIC a l’escola.

En les seves conclusions, l’expert ha instat a “comprendre” que la tecnologia “és un nou llenguatge que cal treballar a l’escola i a l’aula”, amb “seny, de forma intencionada, amb planificació i sistematisme” i, sobretot, “comptant amb l’entusiasme i amb la complicitat de l’alumnat per transformar el seu aprenentatge”.

Les conclusions de l’ITworldEdu han reflectit també que segueix encara “el debat de com integrar la tecnologia mòbil per a fomentar de forma reeixida la personalització dels processos d’ensenyament i aprenentatge” i han assenyalat que “queda molt camí per recórrer pel que fa a pràctiques educatives que treballen l’avaluació de les competències amb el suport tecnològic”.

Reconeixement a la tasca de divulgació de les TIC a El País

Durant la sessió d’avui, la presidenta del Clúster Edutech, Elisabet Marill, ha reconegut la tasca de divulgació de les TIC aplicades a l’educació per part de l’equip de la secció de Formació d’El País i, en especial, a la seva responsable, Ana Torres. Marill ha valorat especialment la seva feina de recerca i la capacitat per explicar i difondre les noves metodologies en l’educació, així com la repercussió social i l’enfocament i sensibilitat cap a la innovació educativa.

La docent nord-americana Mònica Burns, pionera en l’ús de tecnologies a l’aula, ha impartit la conferència plenària de la segona jornada de l’ITworldEdu, on ha parlat sobre el poder de les eines tecnològiques per atreure als estudiants de totes les edats.

L’experta ha compartit estratègies per a la integració de tecnologia que figuren en el seu blog (ClassTechTips.com), ha aportat consells sobre avaluació formativa i ha insistit en què prioritza les tasques abans que les aplicacions en benefici de l’aprenentatge.

Dèficit de 7 milions de llocs de treball en el sector de les tecnologies digitals

Segons el director del pla SmartCat de la Generalitat, Dani Marco, a Europa hi ha un dèficit de 7 milions de llocs de treball en el sector de les tecnologies digitals i en els propers tres anys se’n generaran prop de 700.000, unes xifres “que podrien ser més grans”, segons Marco, perquè “hi ha llocs que no es creen perquè no existeixen perfils adequats”.

Per la seva banda, el director del programa mSchools del GSMA, Albert Forn, ha aprofitat el congrés per fer un balanç de la primera edició del festival YoMo, que es va realitzar en paral·lel al Mobile World Congress, i ha remarcat que a Catalunya hi ha “una gran demanda d’activitats tecnològiques per a joves”.

En aquesta segona jornada, també s’ha presentat el pla STEMCat, un programa promogut per la Generalitat per incentivar les vocacions tecnològiques dels joves. El director general d’Atenció a la Família i a la Comunitat Educativa, Jordi Miró, ha explicat que es tracta d’un programa interdepartamental que incorporarà representants de les universitats catalanes i aplicarà canvis a les aules catalanes de cara al curs vinent.

A la jornada d’avui, diverses escoles han presentat les seves experiències en l’ús de tecnologies a l’aula i s’ha dut a terme sessions de tallers de bones pràctiques. El protagonisme de les últimes hores del congrés ha estat per als alumnes, amb l’ITworldEdu Junior, on han presentat les millors pràctiques educatives basades en la personalització de l’aprenentatge, l’avaluació de competències i les noves formes d’organitzar l’espai i el temps a l’aula i a l’escola.

L’ITworldEdu, que enguany ha arribat a la seva novena edició, està organitzat pel Clúster Edutech, amb la col·laboració del centre tecnològic Eurecat i el patrocini d’eduCaixa, Educamos-Cruïlla i penwinEdu, entre d’altres. La present edició ha reunit més de 800 docents, acadèmics i empreses TIC al servei del sector educatiu.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!