Experts veuen l’educació a distància com un “complement motivador” a l’aula tradicional

foto2.jpg

L’educació a distància i l’ús de formats audiovisuals en l’ensenyament primari i secundari és un “complement motivador” a l’aula, segons han conclòs avui diversos professionals de l’àmbit educatiu presents a la segona jornada de l’ITworldEdu, l’esdeveniment sobre tecnologia educativa organitzat pel Clúster Edutech amb la col·laboració del centre tecnològic Eurecat.

El professor David Calle, enginyer en telecomunicacions i fundador de la plataforma de vídeos educatius online Unicoos, explica que “el paper i la rellevància d’un professor a classe és indiscutible”, però ressalta la rellevància del vídeo educatiu com a un “complement especialment rellevant en una generació acostumada al format audiovisual”.

Durant la seva ponència, Calle ha parlat de la seva experiència com a creador de la principal plataforma de vídeos educatius online sobre contingut tècnic i matemàtic en l’àmbit de parla hispana, que va crear al 2011 per “donar una oportunitat als moltíssims alumnes que van haver d’abandonar les classes perquè els seus pares s’havien quedat a l’atur o passaven dificultats econòmiques”.

En aquest sentit, el director del Clúster Edutech, Ignasi Nogués, ressalta que la plataforma Unicoos “és un exemple de les moltes eines tecnològiques que hi ha a l’abast del professorat”. Nogués subratlla que “Internet té un gran potencial per a l’aprenentatge més enllà de l’aspecte lúdic” i ressalta que “l’escola tradicional no ha de tenir por de posar-se a treballar amb elles, ja que no requereixen grans coneixements tècnics i tenen un gran potencial”.

Precisament, amb la intenció de promoure el coneixement i les vocacions tecnològiques a l’aula, la programadora i escriptora finlandesa Linda Liukas ha explicat, durant la segona jornada del congrés, el seu projecte d’aprenentatge de programació informàtica per a nens d’infantil i primària, als que ensenya bases de computació a partir dels quatre anys.

“És important donar als nens el permís de creure en ells mateixos i ensenyar-los a fer bones preguntes”, assenyala l’experta, qui afegeix que “la majoria dels exercicis de raonament computacional no tenen una resposta bona o dolenta, però sí raonada”. “No sabem amb quina mena de tecnologia creixeran els nostres fills, així que és bo que es preguntin i generin hipòtesis”, afegeix Liukas, qui creu que “els adults sovint es focalitzen massa en l’assoliment d’unes habilitats i s’obliden de la part filosòfica”.

En línia amb les noves habilitats pedagògiques, el consultor educatiu Conor Flynn ha presentat el seu projecte online d’aprenentatge adaptatiu Adaptemy, que permet a cada estudiant assolir el seu potencial d’aprenentatge al ritme que necessiti. Pel que fa a la figura del docent en aquest nou paradigma, Flynn destaca que l’aprenentatge adaptatiu permet al professor “tenir més dades sobre els alumnes per desenvolupar el seu rol principal de passió per la matèria i els seus estudiants, compassió respecte les diferents necessitats d’aprenentatge i reflexió sobre la manera d’aproximar-se i responsabilitzar-se dels seus alumnes”.

La segona jornada del congrés ITworldEdu, que s’adreça a responsables de centres i agrupacions educatives, professors, emprenedors i empreses de l’àmbit de l’ensenyament, ha comptat amb diferents sessions temàtiques d’empreses punteres en l’aplicació de la tecnologia a l’aula on Esther Salat, regidora d’Educació de Sant Cugat, ciutat amfitriona de l’esdeveniment, ha explicat l’experiència del pla Sant Cugat Aprèn, un projecte interactiu per fomentar l’aprenentatge cooperatiu a través de l’entorn local.

Les hores de la tarda s’han dividit en quinze tallers i quatre sessions temàtiques paral·leles sobre les millors pràctiques en innovació educativa i tecnologia aplicada a l’aula a partir d’experiències reals d’educadors i altres professionals de l’àmbit, a càrrec de diversos centres educatius i empreses tecnològiques.

L’actual edició de l’ITworldEdu, que commemora el desè aniversari de l’esdeveniment, ha comptat amb la participació de centenars de professionals de l’àmbit educatiu, que durant dos dies han abordat el paper i la incidència de la transformació educativa i el seu impacte en les professions del futur.

El Departament d’Ensenyament de la Generalitat, que dona suport al congrés, reconeix l’ITworldEdu com una activitat de formació permanent adreçada al professorat no universitari, fet que converteix l’esdeveniment en un dels principals punts de trobada de l’àmbit educatiu a Catalunya.

El congrés ITworldEdu és una iniciativa del Clúster Edutech amb la col·laboració del centre tecnològic Eurecat, promogut per l’estratègia SmartCATALONIA de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Sant Cugat i amb el patrocini de Clickedu-Qualiteasy, Microsoft-Aula Planeta, Semic, SM Educamos, Cruïlla i Wiris, entre d’altres.

Podeu ampliar la informació o sol·licitar entrevistes al Gabinet de Premsa d’Eurecat a l’email premsa@eurecat.org o al mòbil 630 425 169.

Sobre Eurecat

Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya (membre de Tecnio), aplega l’experiència de més de 600 professionals que generen un volum d’ingressos de 43 milions d’euros anuals i dóna servei a més de 1.500 empreses. R+D aplicat, serveis tecnològics, formació d’alta especialització, consultoria tecnològica i esdeveniments professionals són alguns dels serveis que Eurecat ofereix tant per a grans com per a petites i mitjanes empreses de tots els sectors. Amb instal·lacions a Barcelona, Canet de Mar, Cerdanyola del Vallès, Girona, Lleida, Manresa, Mataró, Reus, Tarragona i Amposta i amb una seu a Brasil, participa a 160 grans projectes consorciats d’R+D+i nacionals i internacionals d’alt valor estratègic i compta amb 81 patents i 8 spin-off. El valor afegit que aporta Eurecat accelera la innovació, disminueix la despesa en infraestructures científiques i tecnològiques, redueix els riscos i proporciona coneixement especialitzat a mida de cada empresa. Més informació a www.eurecat.org

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!